כיצד ומדוע יעקב אבינו שלט על הפחד
הרב שי טחןיב כסליו, תשפו02/12/2025כך מתגלה עוצמתו של יעקב: איפוק, שליטה עצמית, ותגובה מתוך מחשבה – ולא מתוך סערת הרגע
תגיות:פידשליטהרגשיעקב אבינו
לאחר שהמלאכים חזרו אל יעקב והודיעו לו שעשיו מתקרב אליו עם ארבע מאות איש כדי להילחם בו, תגובתו של יעקב הייתה פחד גדול: "ויירא יעקֹב מאֹד ויצר לוֹ." הרלב"ג מסביר כי התיבה "ויצר" מבטאת תחושה עמוקה וחזקה אף יותר מן הפחד עצמו.
כאשר אדם חש פחד, הגוף מגיב באופן מיידי. המוח מפעיל מנגנון אזהרה ושולח הורמוני לחץ שמגבירים את קצב הלב ואת מהירות הנשימה. השרירים מתכווצים, הראייה מתחדדת, והאדם עלול להרגיש נפילת בטן, רעד בידיים או קור בעור. מבחינה רגשית מופיעה תחושת סכנה פנימית ודחף חזק לברוח, לקפוא במקום או להגיב במהירות ללא חשיבה. תגובות אלו הן חלק
מהותי המובנות בטבע האדם.
שתי התגובות המרכזיות לפחד הן "בריחה או קפאון". "בריחה" היא הדחף להימלט או לברוח מהסכנה, בעוד ש"קיפאון" היא תגובה שבה הגוף נעצר ואינו מסוגל לזוז, לעיתים קרובות כדי להעריך את האיום או להימנע מחשיפה. שתי תגובות אלו משתייכות למערכת התגובה הרחבה של "הילחם, ברח או קפא", המופעלת על ידי שחרור הורמוני לחץ כמו אדרנלין.
לפי זה, היינו מצפים שגם יעקב יגיב באותו אופן – להיבהל, או לברוח. אך התורה מציגה לנו תמונה שונה לחלוטין. במקום להיות מוצף בפחד, יעקב מתכנן את צעדיו הבאים בשקט ובזהירות. הוא מחלק את עמו לשני מחנות כדי להגדיל את סיכויי ההישרדות, מכין מתנות נדיבות לשלוח לעשו, ובמקום לברוח, הוא הולך לקראת המפגש ממנו חשש.
לפי טבע האדם הנתון בפחד, היה מצופה שיעקב יימנע מהעימות לחלוטין, או לכל הפחות ישלח לעשיו מכתב התנצלות על לקיחת הברכות, להסביר ששגה, ולהדגיש שהדבר אירע לפני שנים רבות, וכי הוא השתנה מאז. מדוע יעקב אינו נוהג כמצופה מכל שאר בן אנוש?
להבין את דרכיו של יעקב, חשוב לציין עובדה יסודית נוספת לגבי פחד: פחד מושך את תשומת לבו של התוקף, שכן הוא משדר חולשה. כאשר אדם משדר פחד או חוסר ביטחון, מוחו של התוקף מפרש את האותות הללו כחוסר עמידות. תגובה זו מעוררת בו אינסטינקט לנצל או לתקוף, מאחר שרוב האיומים מוערכים לפי חוזק או חולשה נתפסת. במילים אחרות, פחד משדר שהאדם פחות צפוי להילחם, והופך אותו למטרה מועדפת.
במקביל, פחד עלול לערפל את שיקול הדעת ולעכב פעולה החלטית, מה שמחזק את הרושם של חולשה ומקל על התוקף לשלוט במצב. לכן, אומץ – או לפחות הופעת רוגע ושליטה – יכול לרוב להרתיע תוקף ביעילות רבה יותר מכניעה או פאניקה.
נראה כי זו הייתה טכניקת יעקב אבינו. ברגע שזיהה את פחדו, הוא שלט בו ותכנן בקפידה את פעולותיו להשגת התוצאה הטובה ביותר. הוא הציב את עצמו מול עשיו כדי לשדר ביטחון וחוזק, ובאותו הזמן השתחווה לו כסימן של כבוד. הדבר נעשה כדי למנוע מעשיו לפעול מתוך כעס או הרגשת זלזול מצד יעקב.
יעקב נוהג באופן קוהרנטי, באיפוק ובחשבון תמידי, לפני כל מעשה או אירוע המתרחש עימו. גישתו מתאפיינת בשיקול דעת מוקפד, שליטה ברגשות ותכנון קפדני של צעדיו, המבטיחים שהתגובה שלו תביא את התוצאה הטובה ביותר.
דוגמה נוספת, כאשר הוא שומע על מעשה דינה, תגובתו הראשונית היא שתיקה ומחשבה מעמיקה: "והחריש יעקב" במקום להגיב מיד בכעס וברגש נקם, הוא בוחן את המצב, מעריך את ההשלכות ומתכנן את דרכיו רק לאחר חישוב קפדני של הצעד הנכון ביותר.
אחר שבניו נקמו באנשי שכם, יעקב מוכיח אותם על פזיזותם, ואומר: "עכרתם אותי להבאישני בישב הארץ, בכנעני ובפריזי, ואני מתי מספר ונאספו עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי." בכך הוא מדגיש את הצורך בשיקול דעת ובזהירות, גם במצבים רגישים ומורכבים. התגובה שלו מראה שהוא לא פועל מתוך רגש רגעי או זעם, אלא מתוך מחשבה על השלכות מעשיו ועל טובת כלל המשפחה. כך הוא שומר על איזון בין מוסריות, אחריות ובין האינטרס האסטרטגי של עצמו ומשפחתו.
שוב אנו מוצאים כי גם כאשר ראובן מבלבל את יצועי אביו – מעשה הנחשב לחוסר־כבוד חמור ביותר – תגובתו של יעקב מסתכמת בפסוק: "וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל". אין התפרצות כעס, אין גערה, אין תגובה כלל. מדוע? האם יעקב נטול רגשות? האם לבו אטום? ודאי שלא. כבר ראינו כמה הוא פחד מפני עשו.
אלא הסיבה היא כנ״ל, יעקב אינו מונהג על־ידי התרגשות רגעית או תגובות אינסטינקטיביות. כל פעולה אצלו עוברת דרך מסננת של מחשבה, בחינה ושיקול דעת. גם כאן – הוא שומע, מפנים, ושוקל כיצד ומתי להגיב באופן הנכון, היעיל והמתאים ביותר. רק בימי חייו האחרונים, בשעה שהוא מברך את בניו, הוא בוחר לחשוף בפני ראובן את משמעות מעשיו ולדרוש ממנו את התיקון הראוי.
כך מתגלה שוב עוצמתו של יעקב: איפוק, שליטה עצמית, ותגובה מתוך מחשבה – ולא מתוך סערת הרגע.
כאשר אדם חש פחד, הגוף מגיב באופן מיידי. המוח מפעיל מנגנון אזהרה ושולח הורמוני לחץ שמגבירים את קצב הלב ואת מהירות הנשימה. השרירים מתכווצים, הראייה מתחדדת, והאדם עלול להרגיש נפילת בטן, רעד בידיים או קור בעור. מבחינה רגשית מופיעה תחושת סכנה פנימית ודחף חזק לברוח, לקפוא במקום או להגיב במהירות ללא חשיבה. תגובות אלו הן חלק

שתי התגובות המרכזיות לפחד הן "בריחה או קפאון". "בריחה" היא הדחף להימלט או לברוח מהסכנה, בעוד ש"קיפאון" היא תגובה שבה הגוף נעצר ואינו מסוגל לזוז, לעיתים קרובות כדי להעריך את האיום או להימנע מחשיפה. שתי תגובות אלו משתייכות למערכת התגובה הרחבה של "הילחם, ברח או קפא", המופעלת על ידי שחרור הורמוני לחץ כמו אדרנלין.
לפי זה, היינו מצפים שגם יעקב יגיב באותו אופן – להיבהל, או לברוח. אך התורה מציגה לנו תמונה שונה לחלוטין. במקום להיות מוצף בפחד, יעקב מתכנן את צעדיו הבאים בשקט ובזהירות. הוא מחלק את עמו לשני מחנות כדי להגדיל את סיכויי ההישרדות, מכין מתנות נדיבות לשלוח לעשו, ובמקום לברוח, הוא הולך לקראת המפגש ממנו חשש.
לפי טבע האדם הנתון בפחד, היה מצופה שיעקב יימנע מהעימות לחלוטין, או לכל הפחות ישלח לעשיו מכתב התנצלות על לקיחת הברכות, להסביר ששגה, ולהדגיש שהדבר אירע לפני שנים רבות, וכי הוא השתנה מאז. מדוע יעקב אינו נוהג כמצופה מכל שאר בן אנוש?
להבין את דרכיו של יעקב, חשוב לציין עובדה יסודית נוספת לגבי פחד: פחד מושך את תשומת לבו של התוקף, שכן הוא משדר חולשה. כאשר אדם משדר פחד או חוסר ביטחון, מוחו של התוקף מפרש את האותות הללו כחוסר עמידות. תגובה זו מעוררת בו אינסטינקט לנצל או לתקוף, מאחר שרוב האיומים מוערכים לפי חוזק או חולשה נתפסת. במילים אחרות, פחד משדר שהאדם פחות צפוי להילחם, והופך אותו למטרה מועדפת.
במקביל, פחד עלול לערפל את שיקול הדעת ולעכב פעולה החלטית, מה שמחזק את הרושם של חולשה ומקל על התוקף לשלוט במצב. לכן, אומץ – או לפחות הופעת רוגע ושליטה – יכול לרוב להרתיע תוקף ביעילות רבה יותר מכניעה או פאניקה.
נראה כי זו הייתה טכניקת יעקב אבינו. ברגע שזיהה את פחדו, הוא שלט בו ותכנן בקפידה את פעולותיו להשגת התוצאה הטובה ביותר. הוא הציב את עצמו מול עשיו כדי לשדר ביטחון וחוזק, ובאותו הזמן השתחווה לו כסימן של כבוד. הדבר נעשה כדי למנוע מעשיו לפעול מתוך כעס או הרגשת זלזול מצד יעקב.
יעקב נוהג באופן קוהרנטי, באיפוק ובחשבון תמידי, לפני כל מעשה או אירוע המתרחש עימו. גישתו מתאפיינת בשיקול דעת מוקפד, שליטה ברגשות ותכנון קפדני של צעדיו, המבטיחים שהתגובה שלו תביא את התוצאה הטובה ביותר.
דוגמה נוספת, כאשר הוא שומע על מעשה דינה, תגובתו הראשונית היא שתיקה ומחשבה מעמיקה: "והחריש יעקב" במקום להגיב מיד בכעס וברגש נקם, הוא בוחן את המצב, מעריך את ההשלכות ומתכנן את דרכיו רק לאחר חישוב קפדני של הצעד הנכון ביותר.
אחר שבניו נקמו באנשי שכם, יעקב מוכיח אותם על פזיזותם, ואומר: "עכרתם אותי להבאישני בישב הארץ, בכנעני ובפריזי, ואני מתי מספר ונאספו עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי." בכך הוא מדגיש את הצורך בשיקול דעת ובזהירות, גם במצבים רגישים ומורכבים. התגובה שלו מראה שהוא לא פועל מתוך רגש רגעי או זעם, אלא מתוך מחשבה על השלכות מעשיו ועל טובת כלל המשפחה. כך הוא שומר על איזון בין מוסריות, אחריות ובין האינטרס האסטרטגי של עצמו ומשפחתו.
שוב אנו מוצאים כי גם כאשר ראובן מבלבל את יצועי אביו – מעשה הנחשב לחוסר־כבוד חמור ביותר – תגובתו של יעקב מסתכמת בפסוק: "וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל". אין התפרצות כעס, אין גערה, אין תגובה כלל. מדוע? האם יעקב נטול רגשות? האם לבו אטום? ודאי שלא. כבר ראינו כמה הוא פחד מפני עשו.
אלא הסיבה היא כנ״ל, יעקב אינו מונהג על־ידי התרגשות רגעית או תגובות אינסטינקטיביות. כל פעולה אצלו עוברת דרך מסננת של מחשבה, בחינה ושיקול דעת. גם כאן – הוא שומע, מפנים, ושוקל כיצד ומתי להגיב באופן הנכון, היעיל והמתאים ביותר. רק בימי חייו האחרונים, בשעה שהוא מברך את בניו, הוא בוחר לחשוף בפני ראובן את משמעות מעשיו ולדרוש ממנו את התיקון הראוי.
כך מתגלה שוב עוצמתו של יעקב: איפוק, שליטה עצמית, ותגובה מתוך מחשבה – ולא מתוך סערת הרגע.
הוסף תגובה
עוד מהרב שי טחן
עוד בנושא מוסר








